Biografie
Diederik De Cock (°1971) is muzikant en geluidskunstenaar. Tijdens de jaren ’90 toerde hij als geluidstechnicus met producties van o.a Wim Vandekeybus (Ultima Vez) en Eric Sleichim (bl!ndman).
Samen met geluidsingenieur Karel De Backer bouwde hij vanaf 1999 een geluidsstudio uit in Aalst: Studio Rat & Kabel. Ze werkten o.a. met An Pierlé, Peter Vermeersch / FES en Zita Swoon.
Bij het Rotterdamse Ro Theater begon er een jarenlange samenwerking met Guy Cassiers, eerst met de producties ‘De Wespenfabriek’ en ‘La Grande Suite’, en vervolgens met de Proust-cyclus en o.a. ‘Bezonken Rood’ (2004). In 2006 volgde hij Guy Cassiers naar Antwerpen en ontwierp voor Toneelhuis de geluidsdecors van ‘Triptiek van de macht’, ‘Een geschiedenis van de Wereld in 10 en 1/2 hoofdstukken’ (Julian Barnes), ‘De Geruchten’ (naar H.Claus), ‘Duister Hart’ en de Musil-triptiek.
Voor ‘De waterafsluiter’ (2013), zijn eerste voorstelling als maker, werkte hij samen met acteur Dirk Roofthooft en bl!ndman-saxofonist Piet Rebel. Tussen 2014 en 2018 werkte hij samen met Guy Cassiers voor ‘Hamlet’, ‘De Blinden’, ‘De Welwillenden’, ‘Caligula’, ‘Grensgeval’, ‘Vergeef Ons’, en ‘Het kleine meisje van meneer Linh’.
Werk
Diederik De Cock experimenteert met analoge machines en verkent het organische geluid van instrumenten als drums, saxofoon, gitaar en piano, op zoek naar minder voor de hand liggende klankstructuren.
Virtuositeit of technische perfectie zijn ondergeschikt aan het manipuleren en combineren van muziek en geluid om een bepaalde sfeer of emotie op te wekken . Er ontstaan ongewone soundscapes die unieke klankwerelden vormen.
———————————————————————————————————–