Diederik De Cock

Biografie

Diederik De Cock (°1971) is muzikant en geluidskunstenaar. Tijdens de jaren ’90 toerde hij als geluidstechnicus met producties van o.a Wim  Vandekeybus (Ultima Vez) en Eric Sleichim (bl!ndman).
Samen met geluidsingenieur Karel De Backer bouwde hij vanaf 1999 een geluidsstudio uit in Aalst: Studio Rat & Kabel. Ze werkten o.a. met An Pierlé, Peter Vermeersch / FES en Zita Swoon.
Bij het Rotterdamse Ro Theater begon er een jarenlange samenwerking met Guy Cassiers, eerst met de producties ‘De Wespenfabriek’ en ‘La Grande Suite’, en vervolgens met de Proust-cyclus en o.a. ‘Bezonken Rood’ (2004). In 2006 volgde hij Guy Cassiers naar Antwerpen en ontwierp voor Toneelhuis de geluidsdecors van ‘Triptiek van de macht’, ‘Een geschiedenis van de Wereld in 10 en 1/2 hoofdstukken’ (Julian Barnes), ‘De Geruchten’ (naar H.Claus), ‘Duister Hart’ en de Musil-triptiek.
Voor ‘De waterafsluiter’ (2013), zijn eerste voorstelling als maker, werkte hij samen met acteur Dirk Roofthooft en bl!ndman-saxofonist Piet Rebel. Tussen 2014 en 2018 werkte hij samen met Guy Cassiers voor ‘Hamlet’, ‘De Blinden’, ‘De Welwillenden’, ‘Caligula’, ‘Grensgeval’, ‘Vergeef Ons’, en ‘Het kleine meisje van meneer Linh’.

Werk

Diederik De Cock experimenteert met analoge machines en verkent het organische geluid van instrumenten als drums, saxofoon, gitaar en piano, op zoek naar minder voor de hand liggende klankstructuren.
Virtuositeit of technische perfectie zijn ondergeschikt aan het manipuleren en combineren van muziek en geluid om een bepaalde sfeer of emotie op te wekken . Er ontstaan ongewone soundscapes die unieke klankwerelden vormen.

———————————————————————————————————–

Interview Tijdschrift Zichtlijnen:
“Diederik De Cock mixt zijn geluidsontwerpen zonder uitzondering zelf. De live mix van een voorstelling beschouwt hij als ‘de helft van een soundscape’. De dagelijkse aanpassingen die een tournee langs verschillende theaters vereist maakt hij het liefst zelf. Typerend voor zijn manier van werken is ook dat het opgenomen geluid tijdens de voorstelling wordt afgespeeld over een meerkanaals ProTools systeem. Zo kan hij precies reageren op hoe de voorstelling die avond verloopt en zit hij niet vast aan de afgemixte tracks op een cd. Omdat hij zelf mixt is in zijn ontwerpen ook een hoge mate van interactie met de acteurs mogelijk zoals in Bezonken Rood. In de Volkskrant werd die voorstelling geprezen vanwege de ‘meer dan perfecte geluidstechniek’. Over de samenwerking met acteur Dirk Roofthooft zegt hij: ‘Bij Bezonken Rood is er een aantal scènes waar het geluid direct impact heeft op de intensiteit van het moment. Hoewel de structuur vastligt bepaalt het ritme van het geluid mee hoe de acteur op dat ogenblik speelt, en vice versa. Dat zijn toffe dingen. Dan voel je dat je er volledig in zit. Dan ben je eigenlijk medespeler.’”
Geluidsontwerper Diederik de Cock, Jorg Schellekens, Zichtlijnen 109, november 2006
———————————————————————————————————–
De Morgen – kostuumontwerper, geluidskunstenaar en decorbouwer geven hun geheimen prijs
———————————————————————————————————–
Diederik De Cock/span>Leen de Smedt<