DIEDERIK DE COCK

Diederik De Cock © Leen De Smedt

© Leen De Smedt

Diederik De Cock (geboren te Gent 1971) is muzikant en geluidskunstenaar.

Hij studeert Electronica te Aalst en – gefascineerd door de klanken  van o.a kraftwerk – bouwt hij eind jaren 80 zijn eigen analoge synthesizer en speelt als drummer in een Belgische grunge band.

Tijdens de jaren 90 toert hij als geluidstechnicus met producties van o.a Wim  Vandekeybus (Ultima Vez) en Eric Sleichim (Bl!ndman Quartet).

In 1999 begint Diederik een opnamestudio te Aalst, samen met geluidsingenieur Karel De Backer: Studio Rat & Kabel. Ze werken met artiesten zoals An Pierlé, Peter Vermeersch en FES, Zita Swoon e.a.

Bij het RO Theater leert Diederik Guy Cassiers kennen en werkt er mee aan verschillende theaterproducties zoals ‘De Wespenfabriek’, ‘La Grande Suite’. Hij begint als geluidsontwerper voor Cassiers  aan de Proust Cyclus en o.a. ‘Bezonken Rood’ (2004).

In 2006 verhuist hij met Guy naar Antwerpen en ontwerpt geluidsdecors voor ‘Triptiek van de macht’. Nadien volgen ‘Een geschiedenis van de Wereld in 10 en 1/2 hoofdstuk’ van Julian Barnes, ‘De Geruchten’ naar Claus, ‘Duister Hart’ en de Musil Triptiek.

Diederik experimenteert met analoge machines en verkent het organische geluid van instrumenten als drums, saxofoon, gitaar en piano, op zoek naar minder voor de hand liggende klankstructuren. Het is hem niet te doen om een instrument virtuoos en vlekkeloos te bespelen, maar wel om het te manipuleren in een richting die nodig is om een bepaalde sfeer of emotie op te wekken . Hierdoor ontstaan ongewone soundscapes die, vermengd met andere geluiden, weer nieuwe unieke klankwerelden vormen.

 

———————————————————————————————————–

Interview Tijdschrift Zichtlijnen:

“Diederik de Cock mixt zijn geluidsontwerpen zonder uitzondering zelf. De live mix van een voorstelling beschouwt hij als ‘de helft van een soundscape’. De dagelijkse aanpassingen die een tournee langs verschillende theaters vereist maakt hij het liefst zelf. Typerend voor zijn manier van werken is ook dat het opgenomen geluid tijdens de voorstelling wordt afgespeeld over een meerkanaals ProTools systeem. Zo kan hij precies reageren op hoe de voorstelling die avond verloopt en zit hij niet vast aan de afgemixte tracks op een cd. Omdat hij zelf mixt is in zijn ontwerpen ook een hoge mate van interactie met de acteurs mogelijk zoals in Bezonken Rood. In de Volkskrant werd die voorstelling geprezen vanwege de ‘meer dan perfecte geluidstechniek’. Over de samenwerking met acteur Dirk Roofthooft zegt hij: ‘Bij Bezonken Rood is er een aantal scènes waar het geluid direct impact heeft op de intensiteit van het moment. Hoewel de structuur vastligt bepaalt het ritme van het geluid mee hoe de acteur op dat ogenblik speelt, en vice versa. Dat zijn toffe dingen. Dan voel je dat je er volledig in zit. Dan ben je eigenlijk medespeler.’”

Geluidsontwerper Diederik de Cock, Jorg Schellekens, Zichtlijnen 109, november 2006

 

 

 

 

 

Diederik De Cock & Leen de Smedt